سمینارمهندسی کارایی نرم افزارهای تحت وب در مرکز امام رضا(ع)


سمینار مهندسی کارایی نرم افزارهای تحت وب روز چهارشنبه ۲۸ آبان در مرکز امام رضا(ع) اسلام آبادغرب برگزار شد. برگزارکننده این سمینار انجمن آموزش مهندسی ایران و مرکز آموزش علمی-کاربردی امام رضا(ع) اسلام آبادغرب بودند. سخنران ویژۀ این سمینار دکتر رامتین خسروی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران بود.

دکتر رامتین خسروی در این سمینار به گستردگی استفاده از نرم افزارهای تحت وب اشاره نمود و گفت امروزه اکثر شرکتها، کارخانه ها، و ادارات جهت انجام امورات و فعالیتهای خود از نرم افزارهای تحت وب و اتوماسیون های مربوط به خود استفاده می نمایند. این روند به نحو چشم گیری درحال گسترش است به نحوی که حتی در شغلهای کوچک نیز بحث استفاده از تراکنشهای بانکی مطرح گردیده است. مسئله مهمی که در انجام این گونه تراکنشها مطرح است بحث کارایی می باشد به نحوی که وقتی چند صد نفر بطور همزمان قصد پرداخت وجه توسط دستگاههای خودپرداز را دارند تراکنش پرداخت آنها در کمترین زمان ممکن و بدون معطلی زیاد انجام بگیرد.

معاون آموزشی دانشکدۀ برق و کامپیوتر دانشگاه تهران در ادامه با مثالی به چالش های کارایی پرداخت و بیان نمود وقتی چندین کاربر قصد بازدید از یک صفحه وب را دارند هنگامی که تعداد اتصالات این صفحه به حداکثرخود برسد، صفحه دیگر باز نخواهد شد و ادامه سرویس دهی دروب سایت امکان پذیر نخواهد بود و هرچه سخت افزار را ارتقاء دهیم بازهم تاثیرزیادی نخواهد داشت و راه های سخت افزاری نیز بهینه و مطلوب نیست. وی سپس به روش های شناخت گلوگاهها برای این معضل پرداخت و به بررسی آماری حل مشکل در گلوگاهها اشاره نمود و نشان داد با اصلاح روند در گلوگاه چگونه کارایی افزایش می یابد.

پس از این سمینار دکتر رامتین خسروی، عضو هیأت علمی و معاون آموزشی دانشکدۀ برق و کامپیوتر دانشگاه تهران از آزمایشگاهها و سایت های کامپیوتر مرکز امام رضا(ع) بازدید نمود و بعد از آن با حضور در یکی از سایت های کامپیوتر مرکز به مدت دو ساعت به گفتگو با مدرسان و دانشجویان مرکز پرداخت.